حکم زیاد کردن مهریه بعد از عقد

مهریه به مالی گفته می‌شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح به همسر خود می‌پردازد یا مکلف به پرداختِ آن می‌شود. اگر چه مهریه در زمان معاصر مختص مسلمانان است، اما برخی محققان به شواهدی تاریخی از ایران قبل از اسلام، یونان باستان و نیز آیین یهودیت اشاره می‌کنند که نشان‌دهنده سابقه پرداخت مبلغی پول از طرف داماد به عروس (یا پدر عروس) در زمان ازدواج است.

سوال: اگر شوهر مهریه‌ی زن را نپردازد، آیا زن می‌تواند بدون اجازه، آن را از اموال همسرش بردارد؟

مهریه دینی است بر عهده‌ی شوهر، که ملزم به پرداخت آن است، پس چنانچه با وجود تمکن مالی و درخواست زن، از پرداخت آن امتناع کند، او می‌تواند به عنوان تقاص، آن را از مال شوهر بردارد. البته برخی از مراجع تقلید (آیات عظام مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی)، اجازه از مجتهد جامع الشرایط را در این امر، لازم می‌دانند و در هر حال، اگر در این‌باره قانون خاصی وجود داشته باشد، باید ملتزم به آن بود.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیه الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):

به عنوان تقاص اشکال ندارد.

حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):

چنانچه با وجود تمکن مالی، از دادن مهر امتناع کند زن می‌تواند از مال شوهر تقاص کند ولی بنابر احتیاط واجب با اجازه حاکم شرع جامع الشرائط این کار را انجام دهد.

حضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):

در فرض سوال، این کار بدون اجازه حاکم شرع جایز نیست.

حضرت آیه الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

چنانچه مهریه حال باشد و زوج از پرداخت آن استطاعت داشته باشد مع ذلک مماطله کند زن می‌تواند آن را از اموال وی اخذ کند هر چند تحصیل رضایت اولی است.

سوال: در عقد موقت اگر نزدیکی صورت نگیرد؛ در صور زیر چه مقدار مهریه به زن تعلق می گیرد؟

الف) قبل از دخول، مرد مدت را ببخشد.

ب) مدت تمام شود و مرد نزدیکی نکند.

ج) زن تمکین نکند.

امام خمینی(ره):

الف) نصف مهر به زن تعلق می گیرد.

ب) تمام مهر به زن تعلق می گیرد.

ج) به نسبت مدت تمکین، مهر به زن تعلق می گیرد. پس اگر نصف مدت تمکین کرده باشد نصف مهر، اگر یک سوم مدت باشد؛ (ثلث) یک سوم مهر به او تعلق می گیرد.

آیه الله اراکی(ره):

الف) نصف مهر به زن تعلق می گیرد.

آیه الله بهجت(ره):

الف) نصف مهر به زن تعلق می گیرد.

ب) تمام مهر به زن تعلق می گیرد.

ج) به نسبت عدم تمکین، مهر ساقط می شود.

آیه الله تبریزی(ره):

الف) نصف مهر به زن تعلق می گیرد.

ب) تمام مهر به زن تعلق می گیرد.

ج) به نسبت مدتی که تمکین نکرده، مهر ساقط می شود.

آیه الله خوئی(ره):

الف) نصف مهر به زن تعلق می گیرد.

ب) تمام مهر به زن تعلق می گیرد.

ج) به نسبت مدتی که تمکین نکرده، مهر ساقط می شود.

آیه الله سیستانی(دام ظلّه):

الف) نصف مهر به زن تعلق می گیرد.

ب) تمام مهر به زن تعلق می گیرد.

ج) به نسبت مدتی که تمکین نکرده، مهر ساقط می شود.

آیه الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):

الف) بنابر احتیاط (واجب) تمام مهر به زن تعلق می گیرد.

آیه الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

الف) نصف مهر به زن تعلق می گیرد.

ب) تمام مهر به زن تعلق می گیرد.

ج) به نسبت مدتی که تمکین کرده، مهر به زن تعلق می گیرد.

آیه الله فاضل لنکرانی(ره):

الف) نصف مهر به او تعلق می گیرد.

ب) تمام مهر به زن تعلق می گیرد.

ج) به نسبت مدتی که تمکین نکرده، مهر ساقط می شود.

آیه الله گلپایگانی(ره):

الف) نصف مهر به زن تعلق می گیرد.

ب) تمام مهر به زن تعلق می گیرد.

ج) به نسبت مدتی که تمکین کرده، مهر به زن تعلق می گیرد.

آیه الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

الف) نصف مهر به زن تعلق می گیرد.

ج) تنها آن مقدار از زمان که زن تمکین کرده مهریه اش لازم است.

آیه الله نوری همدانی(دام ظلّه):

الف) نصف مهر به زن تعلق می گیرد.

آیه الله وحید خراسانی(دام ظلّه):

الف) نصف مهر به زن تعلق می گیرد.

ب) تمام مهر به زن تعلق می گیرد.

ج) به نسبت مدتی که تمکین نکرده، مهر ساقط می شود.

چند سوال از آیه الله مکارم شیرازی دام ظله:

سوال: زیاد کردن مقدار مهریه بعد از اجرای صیغه عقد چه حکمی دارد؟

جواب: زیاد کردن مهریه بعد از عقد اشکال دارد، مگر این که در عقد خارج لازمی بوده باشد.

سوال: اگر مرد به این قصد مهریه را قبول کند که هرگز نپردازد یا نخواهد پرداخت حکم عقد نکاح چیست؟

جواب: عقد نکاح باطل نمی شود ولی همسرش را باید راضی کند.

سوال: اگر پدر دختر همان پول را که از داماد مى گیرد مهریّه دخترش قرار دهد، به این معنا که دختر مبلغ را کاملا از شوهرش به عنوان مهریّه خود اخذ کند، هر مقدار که خواست براى خودش جهیزیّه تهیّه کند و اضافه آن را به پدر یا مادر و یا برادر خود هبه کند، آیا براى آنها حلال است؟

جواب: در صورتى که مهریّه و شیربها را دختر به صورت مهریه از شوهر بگیرد و مقدارى از آن را صرف تهیّه جهیزیّه نماید و اضافى آن را به هر کس بدهد جایز است.

منابع : سایت اسلام کوئیست / استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء قم / پورتال انهار

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه