گام‌هایی برای بهبود پای واریسی مادر

گام‌هایی برای بهبود پای واریسی مادر

تبیان: واریس، تورم رگ های سطح پوست است که در برخی موارد نیز دردناک می شود.

 

گام‌هایی برای بهبود پای واریسی مادر - تصویر 1


این رگ ها معمولا در ناحیه ساق پا یا ران ها و به رنگ های آبی تیره یا بنفش دیده می شوند.


هم زمان با رشد کودک و افزایش وزن مادر، این واریس ها شدت پیدا می کند.


افزایش سطح هورمون پروژسترون در بدن مادر، باعث شل شدن دیواره رگ های خونی می شود.


علاوه بر این، افزایش حجم خون در بدن نیز باعث بزرگ شدن رگ ها می شود.


در ابتلا به واریس، عوامل دیگری مانند سابقه خانوادگی، چاقی و مدت زمان ایستادن نیز دخیل هستند.


اگر چه شیوه ای قطعی برای پیشگیری از این مشکل وجود ندارد، اما با رعایت مواردی می توان شدت آن را کاهش داد:


ورزش: واریس بر اثر اختلال در جریان خون رخ می دهد، از این رو زنان باردار باید سعی کنند تا جریان خون را در بدن خود بهبود بخشند. پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، انجام حرکات ایروبیک و … در این میان نقش موثری دارند.


بالابردن پاها: با قراردادن پاها روی سطحی بلند (بالاتر از سطح قلب) جریان خون دوباره به سمت قلب باز می گردد.


جوراب: کش تنگ جوراب مانع از جریان خون در رگ های میانی پا می شود. از این رو کش جوراب باید گشاد باشد تا خون به راحتی در پاها جریان داشته باشد.


نشستن چهار زانو: اگرچه ممکن است نشستن در این وضعیت برای مادر راحت باشد، اما باید توجه داشت که این وضعیت، فشار بیشتری را بر رگ ها وارد آورده و جریان خون را قطع می کند.


ایستادن طولانی مدت: ایستادن طولانی مدت باعث می شود تا خون در پاها جمع شود، اما در صورت حرکت دادن پاها، خون در پاها جریان پیدا می کند.


در موارد حاد، واریس باعث تشکیل لخته خون یا زخم در پاها می شود و گاهی نیز این مشکل با تب همراه است که در این صورت باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

 

اگر چه به طور طبیعی طی چند ماه پس از زایمان این مشکل از میان می رود، اما در صورت تداوم آن می توان از روش های دارویی با تجویز پزشک بهره گرفت. 

 

پا
بارداری
واریس
نشستن
ایستادن
جوراب
پاها
درمان
توصیه
جنین
نوزاد
سابقه خانوادگی
کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه